تغذیه در ارتودنسی + بایدها و نبایدها

تغذیه در ارتودنسی + بایدها و نبایدها

به اشتراک بگذارید:

یکی از مواردی که می تواند جزئی از مراقبت های ضروری بعد از ارتودنسی دندان باشد تغذیه در ارتودنسی است. افراد تحت درمان نامنظمی و ناهنجاری های موجود در دندان با استفاده از انواع بریس ، دارای محدودیت های غذایی می باشند. در ادامه مقاله دکتر ستاره سهرابی ، متخصص ارتودنسی کرج برای آشنایی با تمامی موارد مربوط به مصرف مواد غذایی و بریس با ما همراه باشید.

 

تغذیه در ارتودنسی - دکتر ستاره سهرابی

نکات مهم در تغذیه بعد از ارتودنسی

تکه تکه کردن مواد غذایی

دکتر ستاره سهرابی ، متخصص ارتودنسی خوب در کرج به بیماران خود توصیه می کند به رعایت تغذیه در دوران ارتودنسی دندان توجه داشته باشند ؛ چرا که این موضوع در روند درمان آن ها نیز تاثیر دارد. مصرف مواد غذایی به نحوی که قبلا میل می کردید می تواند سبب خارج شدن و یا شکستگی ابزار ها شود. برای جلوگیری از این مشکل می توانید ، تمامی مواد غذایی مصرفی خود را به تکه های کوچک تر تقسیم کنید. حتما با یک چاقو ، خوراکی مورد نظر خود را به تکه های کوچک برش بزنید و سپس میل کنید. می توانید در صورت شکسته شدن ابزار های ارتودنسی خود به بهترین ارتودنتیست ستاره سهرابی در کرج مراجعه کنید.

جویدن با دندان های عقب

با قرار گیری براکت ها در دهان ، دندان های جلویی حساسیت بیشتری خواهند داشت. بنابراین سعی کنید در تغذیه در ارتودنسی با دندان های عقب خود که استحکام بیشتری دارند غذا ها را خرد کنید. از کشیدن و یا تکه کردن خوراکی ها با دندان های جلو بپرهیزید. حتی می توانید با یک چنگال غذا را نزدیکی دندان های عقب بدون وارد کردن فشار که احساس خفگی کنید ، داخل دهان خود بگذارید و میل کنید. البته توجه داشته باشید که هرگز فشاری به چنگال وارد نکنید و یا آن را گاز نگیرید.

به آرامی غذای خود را میل کنید

حتی در مواقعی که بسیار گرسنه هستید ، غذایتان را به آرامی میل کنید. زیرا ممکن است در صورت عدم توجه و فراموش کردن نکات لازم برای مراقبت از بریس ها ، ناگهان هسته ای را به شدت گاز بزنید و یا استخوان موجود در دهان را فشار دهید. حتی جویدن سریع می تواند التهاب و درد را در لثه افراد افزایش دهد. بنابراین غذای خود را همراه با آب فراوان و به آرامی میل کنید.

مواد غذایی ممنوعه را دور از دسترس قرار دهید

سعی کنید مواد غذایی که اسیب بسیاری به ابزار و براکت ها وارد می کند را از جلوی دید و دسترس خود خارج کنید.

جایگزینی خوراکی های ممنوعه

هنگام رعایت تغذیه در ارتودنسی ، لیستی از مواد غذایی مناسب و جایگزین خوراکی های ممنوعه را تهیه کرده و نسبت به آن غذا هایتان را تهیه و میل کنید.

حجم مصرفی مواد غذایی را کاهش دهید

شاید در رعایت تغذیه در دوران ارتودنسی برای شما هم جالب باشد که مصرف مواد غذایی نرم به صورت مداوم و زیاد می تواند به بریس ها آسیب وارد کند. بنابراین سعی کنید از حجم مواد غذایی کمتر و لقمه هایی کوچک تر استفاده کنید.

مواد غذایی سرد و خنک مصرف کنید

تغذیه در ارتودنسی با مصرف مواد غذایی سرد و نرم می تواند التهاب و درد پس از اتصال بریس را به مقدار چشم گیری کاهش دهد.

 

تغذیه در ارتودنسی - دکتر ستاره سهرابی

 

 بعد از ارتودنسی چه مواد غذایی مصرف کنیم ؟

محدودیت های تغذیه در ارتودنسی به منظور عدم استفاده از مواد غذایی نمی باشد. بلکه تنها افراد باید توجه بیشتری به مصرف مواد غذایی سفت ، چسبنده و یا هر خوراکی که سبب وارد شدن اسیب به ابزار های آن می شود داشته باشند.

موارد ممنوعه در تغذیه بعد از ارتودنسی

  • از گاز گرفتن پوست اطراف ناخن خودداری کنید.
  • از کشیدن هر نوع خوراکی به دندان ها برای جدا کردن بپرهیزید.
  • هرگز برای باز کردن بسته های پلاستیکی و یا انواع آجیل از دندان های خود استفاده نکنید.
  • جویدن مداد ، خودکار و ناخن می تواند آسیب جدی به بریس های شما وارد کند ، از آن اجتناب کنید.

مصرف کدام مواد غذایی بعد از اتصال بریس ممنوع است ؟

پاپ کورن : همه ما می دانیم به هنگام خوردن پاپ کورن مقداری از آن در بین دندان ها قرار می گیرد. اگر با داشتن براکت از پاپ کورن استفاده کنید ، خارج کردن تکه های آن از بین دندان بسیار سخت می باشد ، و امکان بروز التهاب و تورم در لثه را افزایش خواهد داد علاوه بر تمامی این موارد خوردن پاپ کورن سبب وارد شدن آسیب جدی به براکت ها شده ، که شما می توانید با مراجعه به بهترین ارتودنتیست کرج دکتر سهرابی بریس های آسیب دیده خود را ترمیم کنید.

خشکبار : از مصرف خشکبار به صورت کامل و درسته به هنگام رعایت تغذیه در ارتودنسی جدا خودداری کنید. مصرف و استفاده از خشکبار هنگام با وجود براکت های دندان بسیار حائز اهمیت بوده و لازم است برای مصرف آن ها آجیل های خود را به تکه های بسیار کوچک تقسیم کرده و سپس مصرف کنید.

خوراکی های چسبنده : استفاده از خوراکی های چسبنده و سفت مانند : آدامس ، شکلات و آبنبات ممنوع بوده و از مصرف آن ها بپرهیزید.

بلال : با هر بار میل کردن بلال تکیه های بسیاری از آن در بین دندان ها باقی می ماند ، بنابراین در هنگام وجود بریس ها این ماندگاری تکه هایی از بلال دو برابر شده و سبب بروز درد در لثه ها خواهد شد.

نکته : یکی دیگر از مواردی که تا پایان بهبودی دندان ها مصرف آن کاملا ممنوع می باشد ، یخ است. بنابراین از مصرف آن خودداری کنید.

لق شدن براکت با خوردن مواد غذایی

 

 

اهمیت تغذیه در دوران ارتودنسی دندان

بهتر است بدانید که ابزارهای مورد استفاده به هنگام ارتودنسی دندان ، همانند سیم های فلزی فشار های جسمی و فیزیولوژیکی به همراه داشته که لازم است مواد مغذی و مفید جهت افزایش قدرت در این مواقع استفاده شود. علاوه بر آن به علت بکارگیری از این تکنیک درمانی در کودکان و نوجوانان که در سن رشد می باشند لازم است تا تغذیه ای کامل و مفیدی را داشته باشند. طول مدت بکارگیری از بریس ها برای رفع ناهنجاری های دندان طولانی بوده بنابراین رعایت تغذیه در ارتودنسی جهت سلامت بدن و عدم آسیب دیدگی ابزارهای ارتودنسی بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد.

یک توصیه مهم در تغذیه بعد از ارتودنسی

تمامی سعی خود را بکنید به هنگام خوردن و جویدن کمترین فشار ممکن به دندان و بریس هایتان وارد شود. به همین منظور لازم است بسیاری از مواد غذایی ابتدا به صورت خرد شده ، تکه تکه و پودر شده مورد استفاده قرار گیرد. مانند: انواع سبزیجات خام ، نان های برشته و سوخاری ، میوه های دارای هسته و گوشت ، مواد غذایی همراه با نان و غیره.

نوشیدنی های ممنوعه در تغذیه بعد از ارتودنسی

  1. نوشابه های گاز دار
  2. نوشیدنی های حاوی الکل
  3. نوشیدنی های انرژی زا و ایزوتونیک
  4. آب میوه های حاوی اسید سیتریک
  5. نوشیدنی های بسیار شیرین ، حاوی شربت و عسل

 انواع خوراکی های مناسب 

  • انواع سوپ ها
  • اسپاگتی ، ماکارونی
  • انواع میوه ها ، سیب ، پرتقال ، موز
  • انواع لبنیات : بستنی ، پنیر ، پودینگ
  • ژله ، انواع کره های بیسکوییت ، بادام زمینی
  • سبزیجات ، سیب زمینی ، انواع سبزیجات بخار پز
  • غذاهای دریایی : انواع ماهی ها ، خرچنگ و غیره

 

تغذیه در ارتودنسی

 

اقدامات لازم بعد تغذیه در ارتودنسی

  1. بعد از خوردن هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک کنید.
  2. استفاده از خمیر دندان های مخصوص و حاوی فلوراید ضروری می باشد.
  3. حتما از نخ دندان برای خارج کردن تکه های غذا از میان دندان استفاده کنید.
  4. در صورت بکارگیری براکت های متحرک ، بریس های خود را بعد از هر بار خارج کردن از دهان با مواد مناسب به خوبی ضد عفونی کرده و بشویید.

معایب عدم رعایت تغذیه در ارتودنسی چیست ؟

  • بروز درد ، خونریزی در لثه و دندان های بیماران
  • کاهش سرعت روند درمان و عدم تغییر سریع فرم دندان ها
  • نداشتن نتیجه ای مطلوب و رضایت بخش از روند درمانی
  • احتمال شکستگی و پوسیده شدن دندان های سالم بسیار زیاد خواهد بود. بنابراین برای بررسی دندان ها با توجه به تغذیه در ارتودنسی و حفظ سلامت دندان هایتان می توانید به بهترین ارتودنتیست دکتر ستاره سهرابی در کرج مراجعه کنید.
  • افزایش بسیار زیاد هزینه بریس به علت وارد شدن آسیب به ابزار ها و نیاز به تعویض آن ها

پس از نصب بریس ها در روز اول از چه مواد غذایی استفاده شود ؟

سیم کشی دندان ها در روز اول سبب حساس شدن دندان و لثه ها خواهد شد. بنابراین تغذیه در ارتودنسی در روز های اول ، بهتر است با انواع اسموتی ها و شیک های مقوی آغاز شود تا به مرور وعده های غذایی دیگر جایگزین آن ها شود. توصیه استفاده از شیک و اسموتی از جانب ارتودنتیست خوب و ماهر در کرج دکتر سهرابی بوده ، زیرا نیاز به جویدن و خرد کردن نداشته و هیچ گونه فشاری به لثه ها و دندان وارد نمی کند . از دیگر مزایای این دسته از خوراکی ها می توان به سرد و خنک بودن آن ها اشاره کرد ، زیرا درد را تسکین داده و هر گونه التهاب لثه را فروکش می کند. بنابراین سعی کنید از این دسته مواد غذایی نرم ، خنک و بدون نیاز به جویدن استفاده کنید و هرگز در یک الی دو روز ابتدایی به سمت مواد غذایی که نیاز به جویدن نروید تا حساسیت دندان و لثه های شما نیز تا حدودی کاهش یابد و به وجود ابزارهای موجود در دهان تان عادت کنید.

تغذیه بعد از ارتودنسی متحرک

ممکن است بعد از ارتودنسی متحرک این سوال ایجاد شود که چه رژیم غذایی را باید دنبال کرد ؟ در واقع یکی از مزیت های این روش از ارتودنسی دندان این است که شما در هنگام غذا خوردن می توانید به راحتی بریس را از دهان خود خارج کرده و آن را در جعبه مخصوص خود قرار دهید و غذای خود را بدون هیچ گونه ناراحتی میل نمایید. سپس بعد از صرف غذا و شست و شوی دهان و مسواک زدن ، بریس را مجدد در دهان بگذارید.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی دندان ها و لثه رعایت رژیم غذایی در دوران ارتودنسی دارای اهمیت است. به همین دلیل در هنگام استفاده از بریس های متحرک نیز لازم است به برخی نکات توجه داشته باشید. برای مثال توصیه می شود از مصرف کافئین ، نوشیدنی های گازدار و قندی ، مواد غذایی چسبنده در این دوران خودداری نمایید.

تغذیه بعد از ارتودنسی - دکتر ستاره سهرابی

غذاهای مناسب در زمان ارتودنسی متحرک

مواد غذایی نرم به هنگام تغذیه در ارتودنسی مجاز بوده و می توان تمامی آن ها را مصرف کرد. البته دشواری مصرف مواد غذایی با داشتن بریس در چند هفته اول بسیار سخت بوده اما به مرور آسان خواهد شد. داشتن تغذیه مناسب بعد از ارتودنسی به سلامت بیشتر دندان ها کمک می کند و در موفقیت بیشتر درمان تاثیر دارد. به همین دلیل در ادامه لیستی از خوراکی های مفید بعد از ارتودنسی آورده شده است :

  • غذاهای نرم مانند انواع سوپ ، فرنی ، آش
  • نان با برش های کوچک
  • لبنیات شامل پنیر نرم ، ماست ، بستنی ، شیر
  • گوشت سفید و قرمز
  • برنج و پاستا
  • میوه هایی مثل موز ، گلابی ، پرتقال ، پوره سیب ، هندوانه و طالبی
  • غذاهای دریایی
  • ژله و کره بادام زمینی

چند راهکار ساده برای عادت به رژیم غذایی در دوران ارتودنسی

  1. غذاهای ممنوعه را از دسترس خود خارج کنید.
  2. برای خوراکی های مضر در این دوران جایگزین مناسب پیدا کنید.
  3. آرام غذا بخورید و حجم غذای مصرفی خود را کاهش دهید.
  4. غذاهای بیشتر و متنوع تری را در برنامه غذایی خود جای دهید.
  5. غذاهای سرد میل کنید.
  6. با دندان های جلویی لقمه را نجوید.
  7. در روزهای ابتدایی برای کمک به کاهش درد حتما غذاهای نرم میل نمایید.

تغذیه در ارتودنسی - دکتر ستاره سهرابی

سوالات متداول

  • مصرف چه مواد غذایی در این روند درمانی مفید است ؟

یکی از مهم ترین موارد تغذیه بعد از ارتودنسی ، استفاده از لبنیات ، کلسیم ، ویتامین D , پتاسیم می باشد.

  • آیا مصرف مواد غذایی سوخاری ممنوع است ؟

خیر ، شما می توانید برای میل کردن هر ماده غذایی از جمله مواد غذایی سرخ شده به هنگام تغذیه در ارتودنسی ، خوراکی ها را به تکه های کوچک تقسیم کرده و سپس مصرف کنید.

  • آیا در دوره ارتودنسی دندان می توانیم از آب میوه های رنگی استفاده کنیم ؟

بله ، مصرف هیچ گونه آب میوه ای در هنگام درمان با بریس مشکلی ایجاد نخواهد کرد ، تنها در صورت داشتن رنگ های مصنوعی بعد از مصرف فورا دندان های خود را مسواک بزنید.

  • مصرف پفک و چیپس در دوران ارتودنسی مجاز است ؟

خیر ، هر دو این ماده های خوراکی دارای چسبندگی بالا و رنگ های مصنوعی می باشند. بنابراین سعی کنید از مصرف هر دو آن ها تا دوره بهبودی کامل و خارج کردن ابزارها از دهان بپرهیزید.

  • چرا نوشیدنی های انرژی زا در رژیم غذایی بعد از ارتودنسی ممنوع است ؟

وجود شکر ، اسید و مواد نگهدارنده فراوان در نوشیدنی های انرژی زا و ورزشی می تواند آسیب بسیار زیادی به ساختار اصلی دندان ها وارد کند و در پی آن به علت وجود بریس ها بر روی دندان رعایت بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی بسیار سخت بوده و نمی توان تاثیر آن را بر روی دندان از بین برد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *