ارتودنسی و ورزش

ارتودنسی و ورزش

ارتودنسی در کرج پروسه ای طولانی بوده و لازم است دستگاه آن حداقل به مدت یک سال در دهان مورد استفاده قرار بگیرد. از این رو یکی از مسائل مهم در این خصوص در رابطه با نکات مراقبتی و ورزش کردن در دوران درمان ارتودنسی است. افرادی که ورزش های حرفه ای را دنبال می کنند در رابطه با ارتودنسی و ورزش سوالات بسیاری دارند ، از این رو در این مقاله از دکتر ستاره سهرابی ، متخصص ارتودنسی کرج قصد داریم به تمامی سوالات و نگرانی های شما عزیزان و همچنین محدودیت های ابزارهای ارتودنسی که در زمان ورزش کردن ایجاد می کند ، صحبت نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص مطالعه مقاله پیش رو را از دست ندهید.

 

ارتودنسی و ورزش - دکتر ستاره سهرابی

 

آنچه در رابطه با ورزش در دوران ارتودنسی باید بدانید !

به صورت کلی ورزش کردن با وجود ارتودنسی دندان مانعی ندارد اما باید مراقب باشید تا در حین حرکات ورزشی ضربه ای به سر یا صورت شما وارد نشود. همچنین در شرایطی که از پلاک های متحرک استفاده می کنید ، توصیه می شود در حین انجام فعالیت های ورزشی پلاک را از دهان خود خارج کرده و بعد از پایان تمرین بدنی ، مجدد آن را در دهان خود قرار دهید. در خصوص پلاک های ثابت می توانید از دستگاه های نگهدارنده ارتودنسی در زمان ورزش کردن استفاده نمایید.

دقت داشته باشید اگر در حین ورزش کردن به دلیل وارد شدن ضربه به دهان دچار لقی دندان شدید ، لازم است فورا به متخصص ارتودنسی کرج مراجعه کرده تا از حرکت بیشتر دندان ها جلوگیری شود و اقدامات درمانی لازم صورت بگیرد.

آیا با وجود ارتودنسی می توان ورزش کرد ؟

ورزش کردن در دوران ارتودنسی یکی از پر تکرارترین سوالات کودکان ، نوجوانان و حتی بزرگسالان است. فعالیت های ورزشی بخش بزرگ و مهمی از زندگی برخی از افراد به شمار می آید و این دسته از بیماران دوست ندارند به دلیل پروسه درمانی مثل ارتودنسی ، فعالیت های ورزشی خود را برای مدت طولانی کنار بگذارند و از علاقه خود دست بکشند ، از طرفی ناهنجاری های فک و دهان و دندان می تواند مشکلات متعددی را برای آن ها ایجاد نماید ؛ از این رو این پرسش مهم ایجاد می شود که آیا برای دستیابی به یک طرح لبخند زیبا لازم است ورزش کردن را رها کنیم ؟

پاسخ به این سوال منفی است ؛ چرا که ارتودنسی مزاحمتی در ورزش کردن ایجاد نمی کند ، تنها لازم است در زمان فعالیت های ورزشی خود به دلیل وجود دستگاه ارتودنسی در دهان به برخی نکات مراقبتی و پزشکی توجه داشته باشید تا آسیبی به دندان ها و بافت های دهان وارد نشود.

محافظت از دهان و دندان در زمان ارتودنسی و ورزش

در هنگام انجام فعالیت های ورزشی ، احتمال برخورد اشیا قوی و سخت به دهان وجود دارد ؛ این مسئله در افرادی که ورزش هایی مثل بسکتبال ، فوتبال ، اسکیت ، تکواندو و سایر ورزش های رزمی را دنبال می کنند ، بسیار بیشتر است ؛ به همین دلیل منطقی است که برای جلوگیری از بروز هرگونه آسیب و ضربه شدید به دندان ها و دستگاه ارتودنسی از محافظ های مخصوص دهان و دندان در زمان ورزش کردن استفاده نمایید.

محافظ دهان چیست ؟

زمانی که صحبت از محافظ دهان در هنگام ارتودنسی و ورزش می شود ، ممکن است این سوال در ذهن ایجاد شود که محافظ دندان و دهان چیست و از کجا باید تهیه شود ؟! در واقع محافظ دهان وسیله ای از جنس سیلیکون ، لاستیک است که قابل حمل بوده و خاصیت محافظت از دندان های شما را دارد. در هنگام ورزش کردن لازم است این وسیله روی دندان ها قرار بگیرد تا به این ترتیب از آسیب احتمالی برخورد توپ های ورزشی ، آرنج یا زانوی سایر بازیکنان به دهان جلوگیری شود.

امروزه محافظ های دندانی بسیاری وجود دارند که شما با توجه به نیاز خود می توانید سایز مناسبی از آن را تهیه کرده و در هنگام ورزش در دوران ارتودنسی از آن استفاده نمایید. برای تهیه این محصول می توانید به داروخانه مراجعه کنید و محافظ دندان مورد نیاز خود را سفارش دهید. همچنین می توانید از پزشک خود بخواهید یک محافظ دندانی سفارشی برای شما تهیه نماید.

ارتودنسی و ورزش - دکتر ستاره سهرابی

آسیب ارتودنسی در زمان ورزش

اگر در زمان ورزش با وجود دستگاه ارتودنسی یک آسیب دهانی یا دندانی را تجربه کردید ، لازم است هرچه سریع تر پزشک خود را در جریان قرار دهید. دقت داشته باشید که وجود محافظ های دندانی از ایجاد شکستگی سیم های ارتودنسی ، شکستگی دندان و خونریزی لثه جلوگیری می کند ؛ به همین دلیل است که در حین ورزش استفاده از آن ضرورت دارد.

دقت داشته باشید که اگر در حین فعالیت های بدنی با وجود دستگاه ارتودنسی نسبت به استفاده از محافظ های دندانی بی توجه باشید ، علاوه بر آسیب دیدن دندان ها ، ممکن است درمان ارتودنسی شما ناتمام باقی بماند و برای همیشه از داشتن یک لبخند زیبا محروم شوید.

نکات مهم در خصوص ارتودنسی و ورزش

  1. در صورت نیاز علاوه بر محافظ های دندانی برای مراقبت بیشتر از محافظ صورت ، کلاه ایمنی ، عینک ایمنی و سایر موارد حفاظتی در هنگام فعالیت های ورزشی استفاده کنید. اگر نمی دانید که به کدام یک از این تجهیزات نیاز دارید ، لازم است ضمن این نکته که شما تحت درمان ارتودنسی هستید ، با مربی ورزشی یا پزشک خود مشورت نمایید.
  2. حتما با احتیاط ورزش نمایید و در هنگام فعالیت های ورزشی ضمن تمرکز بر بازی به محیط پیرامون خود نیز توجه داشته باشید و مراقب باشید تا ضربه یا توپی به صورت شما وارد نشود.
  3. آماده شرایط اضطراری باشید و اگر ضربه یا آسیبی به دهان شما وارد شد ، خونسردی خود را حفظ کرده و با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید. در صورت جراحت جدی فورا به پزشک متخصص مراجعه نمایید.
  4. توصیه ما به شما این است که حتما یک جعبه کمک های اولیه در دسترس داشته باشید و از موقعیت نزدیک ترین اورژانس مطلع باشید تا در صورت بروز هر حادثه با حفظ آرامش بیشتری خود را به محل درمان برسانید.

آیا محافظ های دندانی نیاز به تعویض دارند ؟

محافظ هایی که در هنگام ورزش در زمان ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرند ، پس از مدتی کارایی خود را از دست داده و سطح آن دچار مشکلاتی می شود. استفاده از محافظ دهان آسیب دیده می تواند به بافت های نرم دهان و دندان ها صدمه وارد کند ؛ به همین دلیل در شرایطی که احساس کردید محافظ شما دچار مشکل شده است ، لازم است نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

محافظ دندان ایده آل چه ویژگی هایی دارد ؟

  • تنفس را محدود نمی کند و اجازه حرف زدن می دهد.
  • در طول عمل کردن و حرف زدن در جای خود باقی می ماند.
  • متناسب با دندان ها است.
  • پاکسازی آن راحت است و دوام خوبی دارد.
  • در برابری سایش مقاوم است و کاملا بدون بو و مزه می باشد.
  • از انعطاف پذیری خوبی برخوردار است.

ارتودنسی و ورزش - دکتر ستاره سهرابی

پاسخ به سوالات متداول در خصوص ارتودنسی و ورزش

  • آیا با وجود ارتودنسی می توان کشتی گرفت ؟

توصیه می شود در هنگام ورزش کشتی ، حتما از محافظ دهانی مناسب یا نایت گارد استفاده نمایید و مراقب باشید تا ضربه ای به صورت و دهان شما وارد نشود.

  • آیا در زمان ارتودنسی ؛ ورزش تکواندو امکان پذیر است ؟

هیچ محدودیتی در خصوص ورزش های رزمی مثل جودو ، تکواندو ، کاراته ، بوکس و غیره  با وجود دستگاه ارتودنسی وجود ندارد. تنها توصیه ما به شما در هنگام انجام فعالیت های ورزشی ، استفاده از محافظ مناسب در دهان می باشد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *