رعایت بهداشت در ارتودنسی

رعایت بهداشت در ارتودنسی

به اشتراک بگذارید:

همه ی ما می خواهیم بعد از پایان دوره درمان توسط بریس ها ، دندان هایی سالم و مرتب با لبخندی زیبا داشته باشیم. رعایت بهداشت و رسیدگی به دندان ها امری ضروری بوده ، که  باید به طور مداوم و با دقت بسیار بالایی انجام شود. بنابراین رعایت بهداشت در ارتودنسی یک اقدام بسیار مهم است ، که به نسبت گذشته باید توجه بیشتری به آن شود. عدم رعایت بهداشت دندان ها در طول درمان ارتودنسی در کرج سبب طولانی تر شدن دوره درمان ، افزایش روند پوسیدگی دندان و ایجاد لکه های سفید ، پریودنتیت و عوارض مختلف دیگری خواهد شد. به همین منظور ارتودنتیست به شما توصیه می کند ، که مرتبا از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. تمامی باید ها و نباید های این اقدامات در مقاله بهترین ارتودنتیست در کرج دکتر ستاره سهرابی به شما توصیه شده است ، آن را مطالعه کنید.

بهداشت در ارتودنسی

اهمیت استفاده از مسواک و نخ دندان در زمان ارتودنسی چیست ؟

همه افراد قبل از بکارگیری این روش های درمانی به راحتی با یک مسواک و نخ دندان اقدامات بهداشتی مربوط به دهان را رعایت می کردنند. بنابراین بهتر است بدانید ، که ابزار های بکاربرده شده در بریس ها به هنگام رعایت بهداشت در ارتودنسی به گونه ای هستند ، که امکان قرار گیری مواد غذایی در میان براکت ها را افزایش می دهند و در نتیجه سبب اختلال و دشواری به هنگام بهداشت در ارتودنسی می شود.

رعایت موارد ضروری بهداشت دندان و دهان در زمان ارتودنسی

  • حتما برای پاکسازی براکت ها 5 الی 10 دقیقه در هر فک زمان بگذارید.
  • روزانه و بعد از هر وعده غذایی ، سه بار دندان های خود را مسواک کنید.
  • توصیه می شود از مسواک های نرم و مخصوص موجود در داروخانه ها استفاده کنید.
  • با بکارگیری براش های مخصوص می توان بین براکت ها را به راحتی پاکسازی کرد.
  • از خمیر دندان های مناسب و حاوی فلوراید به هنگام بهداشت در ارتودنسی استفاده کنید.
  • دقت کنید که باید ، زیر و اطراف سیم و براکت ها را با استفاده از مسواک های مخصوص به خوبی تمیز کنید.
  • هر یک از دندان ها به مدت چند ثانیه و با دقت بالا و با رعایت تکنیک های توصیه شده توسط پزشک باید تمیز شوند.
  • در مواقع رعایت بهداشت در ارتودنسی  ، علاوه بر مراجعه به بهترین متخصص ارتودنسی کرج ، افراد باید روزانه در آیینه تمامی دندان های خود را با دقت مورد بررسی قرار دهند.
  • مسواک را در زاویه حدودی 45 درجه قرار داده و با ایجاد حرکات چرخشی بر روی دندان ها ، براکت ها را تمیز کنید.
  • ابزار های مناسب شست و شوی دندان و براکت ها به نسبت دندان های عادی به سرعت فرسوده می شود ، بنابرایت آن ها را بعد از مدتی در روند بهداشت در ارتودنسی تعویض کنید.
  • در صورت وجود ابزارهایی مانند کش و یا الاستیک بین فکی، ابتدا آن ها را برداشته و سپس مسواک بزنید و سپس آن ها در محل اصلی خود جای گزاری کنید.

 

رعایت بهداشت در ارتودنسی - دکتر ستاره سهرابی

 

از چه ابزار هایی برای شست و شوی براکت و دندان ها استفاده کنیم ؟

ارتودنتیست خوب دکتر سهرابی در کرج ، حتما رعایت بهداشت در ارتودنسی را به شما توضیح خواهد داد. به همین منظور افراد تحت درمان بریس ها باید در طول 18 الی 24 ماه به خوبی و با استفاده از ابزار هایی همچون مسواک ارتودنسی ، مسواک های بین دندانی و انواع  نخ دندان ، واتر جت ها و غیره بهداشت لازم را رعایت کنند.

مسواک های مخصوص ارتودنسی

این دسته از مسواک ها همانند نوع معمولی بوده اما تغییراتی در ظاهر برس های آن ها ایجاد شده است. برای مثال به هنگام استفاده از آن ها در مواقع رعایت بهداشت در ارتودنسی ، برس های نرم همراه با یک سری کوچک هستند ، که سبب رعایت آسان بهداشت در ارتودنسی خواهند شد.

نکته: به هنگام خریداری این نوع مسواک ها حتما به نوشته های موجود بر روی جعبه توجه کنید ، تا متوجه شوید که مناسب برای دندان هایی با براکت هستند و یا نه.

مسواک بین دندانی

این دسته از ابزار های شست و شوی دندان و بریس به هنگام بهداشت در ارتودنسی ، تفاوت بسیار زیادی با مسواک های متداول و دارد. مسواک بین دندانی به صورت اختصاصی و تنها به هنگام پاکسازی بین دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. با وجود سری بسیار نازک همراه با موهای نرم دور تا دور این مسواک تمامی سطوح های بین دندانی به خوبی پاکسازی خواهند شد. این ابزار دارای انواع و سایز های مختلفی می باشد ، برای تهیه مناسب ترین آن ها حتما با بهترین ارتودنتیست در کرج دکتر سهرابی مشورت کنید.

نکته: توجه کنید که این مسواک ها گزینه مناسبی به هنگام بهداشت در ارتودنسی ، در قسمت های جلو و پشت دندان نمی باشند و تنها از آن ها در بین دندان استفاده می شود.

نخ دندان

اگر تا اکنون از نخ دندان به صورت دائم و یا هر از چند گاهی استفاده می کردید ، بعد از نصب براکت ها و رعایت بهداشت در ارتودنسی تاکید می شود با جدیت بیشتر و بعد از مصرف هر وعده غذایی با حوصله و دقت بالایی بین دندان هایتان را تمیز کنید.

نکته: نخ دندان های معمولی اکثر دارای روکش های مومی نمی باشند ، که این موضوع سبب گیر کردن نخ ها لا به لای دندان و یا براکت ها خواهد شد. بنابراین می توانید نخ دندان هایی با روکش مومی و یا مخصوص ارتودنسی را تهیه کرده و استفاده کنید.

آموزش مسواک زدن در زمان ارتودنسی توسط دکتر ستاره سهرابی

واتر جت

واتر جت دستگاهی کوچک و باریک است ، که با فشار بالایی آب را خارج می کند. این ابزار به هنگام رعایت بهداشت در ارتودنسی ، سبب سهولت و کمک به افراد جهت خارج کردن مواد غذایی به هنگام بهداشت در ارتودنسی ، جرم و میکروب های موجود در میان براکت ها و دندان ها می شود.

خمیر دندان

به منظور جلوگیری از پوسیدگی به هنگام بهداشت در ارتودنسی ، از خمیر دندان های حاوی ماده  فلوراید استفاده کنید. فلوراید تاثیر بسیاری در از بین بردن باکتری ها و حفظ مواد معدنی موجود بر روی مینای دندان را دارد. خمیر دندان را با استفاده از مسواک برای شست و شوی دندان های خود مورد استفاده قرار دهید.

ویدئو زیر نشان دهنده ، نحوه رعایت بهداشت در ارتودنسی می باشد?

 

مراحل شست و شوی دندان با استفاده از مسواک ارتودنسی

مرحله اول: در ابتدا به هنگام رعایت بهداشت در ارتودنسی ، یک مسواک مخصوص ارتودنسی را تهیه کنید. سپس الیاف موجود بر روی مسواک را به صورت عمودی بر روی دندان ها به صورت چرخشی  و دورانی حرکت دهید.

مرحله دوم: با قرار دادن مسواک در زاویه ای حدودی و 40 درجه در زمان بهداشت در ارتودنسی، شیار های میان دندان و لثه را پاکسازی کنید.

مرحله سوم: حال در این مرحله مسواک خود را در زاویه ای 130 الی 135 درجه قرار دهید و فضای میان دندان و براکت را به خوبی مسواک کنید.

مرحله چهارم:  با ایجاد مجدد یک زاویه 40 الی 45 درجه میان سطح جونده و براکت ها فضای موجود را با حرکات چرخشی و دورانی تمیز کنید.

مرحله پنجم: توجه داشته باشید که در رعایت بهداشت در ارتودنسی ، سطح جونده و اصلی دندان ها را با حرکات چرخشی و با دقت بسیار بالا و همچنین عقب و جلو کشیدن مسواک بر روی دندان ، شیار های سطحی را به خوبی پاکسازی کنید.

مرحله ششم: سطح داخلی و پشت دندان ها با دشواری بیشتری در بهداشت در ارتودنسی تمیز خواهد شد. به همین منظور با حوصله پاشنه مسواک را در قسمت طوق دندان و با حرکات رفت و برگشت پاکسازی کنید.

 

آیا می دانید چگونه باید بهداشت ریتینرها ( نگهدارند های ارتودنسی ) را رعایت کنید؟

 

چگونه از نخ دندان در زمان ارتودنسی استفاده کنیم ؟

این ابزار به هنگام رعایت بهداشت در ارتودنسی کمک بسیار زیادی در خارج کردن مواد غذایی موجود در بین دندان ها جهت جلوگیری از پوسیدگی و هرگونه عوارض ناشی از می کند که بهترین دندانپزشک دکتر ستاره سهرابی در کرج به شما توصیه خواهد کرد.

انواع نخ دندان

سوپر فلاس : این نخ دندان ها که به هنگام رعایت بهداشت در ارتودنسی  مورد استفاده قرار می گیرند ، دارای بافتی اسفنجی می باشد. در ابتدا افراد باید بهداشت در ارتودنسی را از بخش انتهایی یعنی از زیر و میان دندان ها رد کنند ، و به صورتc  شکل نخ را در میان دندان به سمت بالا و پایین حرکت دهند.

فلاس تریدر : قسمتی از طول نخ دندان های معمولی را در فلاس تریدر های یک بار مصرف عبور داده و نخ را از میان سیم ها عبور دهید و آن را بالا و پاین بکشید.

نکته : همیشه بعد از مسواک از نخ دندان استفاده کنید ، و سپس دهان خود را به خوبی آب بکشید.

رعایت بهداشت در ارتودنسی - دکتر ستاره سهرابی در کرج

با وجود پلاک های متحرک چگونه بهداشت در ارتودنسی را رعایت کنیم ؟

در صورتی که با استفاده از ارتودنسی متحرک ، تحت درمان ناهنجاری و نامنظمی دندان ها قرار گرفته اید ، بعد از هر بار برداشت پلاک ، ابتدا پلاک های خود را به خوبی و با ابزار های مخصوص شست و شو دهید و سپس دندان ها خود را مسواک زده و از نخ دندان ها برای پاکسازی بین دندان استفاده کنید . سپس مجددا پلاک را بر روی دندان گذشته و در زمان خوردن مجدد مواد غذایی این روند را تکرار کنید ، درواقع با انجام این موارد رعایت بهداشت در ارتودنسی را به درستی رعایت کرده اید.

استفاده از دهانشویه چه کمکی به رعایت بهداشت دندان ها در زمان ارتودنسی می کند ؟

به هنگام رعایت بهداشت در ارتودنسی  ، دهانشویه نوعی ماده ضد عفونی کننده و موثر در بهبود التهاب و ترمیم بافت های لثه می باشد. بنابراین می تواند در  طی شدن روند عادی مخاط دهان و از بین رفتن باکتری های موجود بر روی دندان ها به هنگام بهداشت در ارتودنسی موثر و مفید باشد.

آیا مصرف مواد غذایی در بهداشت دندان ها در زمان ارتودنسی نقش دارد ؟

بله ، مصرف برخی مواد غذایی را  با ارتودنتیست خوب و با تجربه در کرج ، بعد از بکارگیری از بریس ها برای افراد تا پایان روند درمانی ممنوع خواهد کرد. زیرا برخی مواد غذایی سفت ، چسبنده و شیرین می توانند علاوه بر پوسیدگی و وارد کردن آسیب به دندان و براکت های ارتودنسی روند رعایت بهداشت در ارتودنسی را دچار اختلال کند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *