پوسیدگی دندان + پیشگیری و درمان

آیا می دانید چه عواملی در پوسیدگی دندان های تان تاثیر می گذارد ؟ با علائم اولیه آن آشنا هستید ؟ آیا بروز این عارضه در دندان جلو و عقب تفاوتی دارد ؟ آیا می دانید عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی خطر پوسیدگی دندان ها را افزایش می دهد ؟ برای رسیدن به پاسخ سوالات خود ، مقاله ای را که دکتر ستاره سهرابی متخصص ارتودنسی کرج تهیه کرده است را مطالعه کنید ، تا یک قدم مثبت جهت پیشگیری از بروز این عارضه بردارید.

پوسیدگی دندان - دکتر ستاره سهرابی

پوسیده شدن دندان ها

یکی از مشکلات موجود در سلامتی دندان ها در تمامی جوامع و جهان پوسیدگی دندان می باشد. دندان های پوسیده در واقع مجموعه ای از حفره ها ، سوراخ در منافذ میان دندان ها و سطح رویی دندان می باشد. این عارضه می تواند در هر سنی و در هر فردی رخ دهد و سلامت دندان افراد را به خطر بی اندازد.

این خرابی می تواند باعث احساس درد و عفونت شود و با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم مراجعه به بهترین دندانپزشک کرج دکتر سهرابی ، جهت آغاز فرایند درمان ،تشدید شود و به لایه های عمیق تر دندان نفوذ کند.

علائمی که نشان می دهد دندان های شما در حال پوسیده شدن هستند !

به صورت کلی پوسیدگی دندان با علائم و نشانه خاصی همراه است و ممکن است شما نیز با برخی از این علائم آشنایی داشته باشید. برخی از این نشانه ها و علائم در همان دوره ابتدایی شروع پوسیدگی نمایان شده و به راحتی قابل تشخیص هستند اما در برخی مواقع ممکن است بعد از پیشرفت پوسیدگی بروز پیدا کنند. در ادامه به مهم ترین عوامل و نشانه ها اشاره شده است :

• درد دندان که می تواند به صورت ممتد باشد یا اینکه هر چند وقت موجب آزار و ناراحتی شما شود.
  • ممکن است به دلیل تحلیل مینای دندان و مشخص شدن لایه زیرین دندان ، حساسیت دندان ها به غذای سرد و گرم و خوردن شیرینی و هر نوع ماده غذایی دیگر شدید شده و این موضوع درد زیادی را ایجاد نماید.
  • ایجاد لکه های تیره ، خاکستری ، مشکی و قهوه ای از دیگر نشانه های پوسیدگی دندان است.
  • بوی بد دهان را نیز می توان از دیگر نشانه های دندان خراب دانست.
  • ممکن است برخی از افراد بعد از خرابی دندان ، مزه نامطلوبی را در دهان احساس نمایند.
  • وجود سوراخ و حفره های ریز و درشت در سطح و عمق دندان از دیگر علائم دندان پوسیده است.
  • بروز عفونت در بافت نرم داخل ریشه دندان یا بافت لثه که می تواند به صورت کیست یا آبسه دندان خود را نشان دهد.

پوسیدگی دندان چگونه بوجود می‌آید؟

پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی است که در اثر تجمع باکتری ها در دهان ایجاد می شود. این باکتری ها قند و نشاسته موجود در غذاها را تجزیه می کنند و اسید تولید می کنند. این اسید به مینای دندان آسیب می رساند و باعث پوسیدگی می شود.
پوسیدگی دندان می تواند در هر سنی ایجاد شود، اما در کودکان و نوجوانان بیشتر دیده می شود. این به این دلیل است که دندان های شیری کودکان از مینای دندان نازک تری نسبت به دندان های دائمی برخوردار هستند و در برابر اسید آسیب پذیرتر هستند.

مراحل پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یک فرآیند تدریجی است که در چند مرحله اتفاق می افتد. این مراحل عبارتند از:

• تشکیل پلاک: اولین مرحله پوسیدگی دندان، تشکیل پلاک است. پلاک یک لایه چسبناک از باکتری ها است که روی دندان ها و لثه ها تشکیل می شود.
  • تولید اسید: باکتری های موجود در پلاک قند و نشاسته موجود در غذاها را تجزیه می کنند و اسید تولید می کنند.
  • آسیب به مینای دندان: اسید تولید شده توسط باکتری ها به مینای دندان آسیب می رساند و باعث پوسیدگی می شود.
  • نفوذ اسید به عاج دندان: اگر این مشکل برای دندان درمان نشود، اسید می تواند به عاج دندان نیز نفوذ کند.
  • ایجاد حفره: اگر پوسیدگی دندان به عاج دندان نفوذ کند، می تواند باعث ایجاد حفره در دندان شود.
  • عفونت دندان: اگر پوسیدگی دندان درمان نشود، می تواند باعث عفونت دندان شود.

پوسیدگی دندان عقل و علائم آن

پوسیده شدن دندان عقل شایع است، زیرا دندان های عقل اغلب به طور کامل در دهان قرار نمی گیرند. این می تواند باعث شود که تمیز کردن آنها دشوار باشد و تجمع پلاک و جرم را تسهیل کند. پوسیدگی دندان عقل می تواند باعث درد، حساسیت و حتی عفونت شود. علائم پوسیدگی دندان عقل عبارتند از:

• درد دندان، به ویژه در هنگام جویدن
  • حساسیت دندان به غذاهای گرم، سرد، شیرین یا اسیدی
  • تورم یا قرمزی لثه ها در اطراف دندان عقل
  • بوی بد دهان

اگر علائم پوسیده شدن دندان عقل را تجربه می کنید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می تواند پوسیدگی دندان را تشخیص دهد و درمان مناسب را انجام دهد. درمان پوسیدگی دندان عقل به میزان پیشرفت این مشکل بستگی دارد. اگر پوسیدگی دندان هنوز در مراحل اولیه باشد، ممکن است بتوان آن را با پر کردن یا ترمیم دندان درمان کرد. اگر پوسیدگی دندان پیشرفته باشد، ممکن است نیاز به کشیدن دندان عقل باشد.
برای پیشگیری از پوسیدگی مهم است که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. این شامل مسواک زدن دو بار در روز به مدت دو دقیقه، استفاده از نخ دندان یک بار در روز و مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینه و جرم گیری است.
اگر دندان عقل شما هنوز در لثه های شما گیر کرده است، مهم است که با دندانپزشک خود در مورد بهترین راه برای مراقبت از آن صحبت کنید. دندانپزشک می تواند به شما کمک کند تا از پوسیدگی دندان عقل جلوگیری کنید و سلامت دندان های خود را حفظ کنید.

برای درمان پوسیدگی دندان از چه موادی استفاده می شود ؟

آمالگام ، کامپوزیت یا نقره از رایج ترین و بهترین مواد پر کننده ای هستند که جهت ترمیم پوسیدگی استفاده می شوند. اگر تصمیم به ترمیم و اصلاح خرابی و پوسیدگی دندان جلو دارید ، توصیه می شود برای پر کردن از کامپوزیت استفاده نمایید.

ترمیم و درمان دندان پوسیده چقدر زمان می برد ؟

این موضوع به روش درمانی و میزان خرابی دندان بستگی دارد. برای مثال پر کردن دندان می تواند در یک جلسه ، عصب کشی در دو جلسه ، روکش دندان در دو جلسه و در مواردی کشیدن دندان در یک جلسه انجام شود.

انواع سطح خرابی دندان

پوسیدگی دندان می تواند بر اساس کلاس دسته بندی شود که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

کلاس یک – پوسیدگی سطحی و قابل مشاهده

در صورت مواجه با این سطح از پوسیدگی ، خرابی در سطوح جونده، دندان های عقب همانند آسیاب و پره مولر ( آسیاب کوچک ) و در دندان های جلویی مشاهده می شود.

کلاس دو – پوسیدگی سطحی و غیر قابل مشاهده

در این مرحله از پوسیده شدن دندان ، حفره ها در سطوح میان دندان های آسیاب و پره مولر ایجاد شده که با چشم انسان به راحتی قابل مشاهده نمی باشد.

کلاس سه – پوسیدگی بین دندان

ممکن است پوسیدگی در میان دندان های جلو رخ دهد ، که لبه های برش دندان را درگیر نمی کند. همانند کلاس دو این مرحله از خرابی دندان قابل مشاهده نخواهد بود.

کلاس چهار – پوسیدگی تا لبه برش دندان

این نوع از پوسیدگی در سطوح بین دندان های جلو نیز رخ می دهد ، اما در این مرحله لبه برش دندان ها را نیز در گیر خواهد کرد.

کلاس پنج – پوسیده شدن تا خط لثه

در این مرحله از خرابی پوسیدگی تا خط لثه افراد نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

کلاش شش – پوسیدگی عمده دندان

در این مرحله تمامی دندان از سطح بالایی و لبه های انسیزال و همچنین نوک دندان های عقبی نیز پوسیدگی دیده خواهد شد.

چه عواملی در خرابی دندان ها تاثیر می گذارد ؟

فاکتور های گوناگونی می تواند در پوسیدگی دندان افراد نقش داشته باشد که موارد زیر از اصلی ترین آن ها خواهد بود.

1. بیماری های لثه
  2. استعمال دخانیات
  3. تغذیه نا مناسب افراد
  4. رفلاکس اسید معده
  5. بی اشتهایی و پر خوری
  6. باکتری های موجود در دهان
  7. وارد شدن ضربه های شدید به دندان
  8. مصرف مواد غذایی بسیار شیرین و قند
  9. عدم رعایت درست بهداشت دهان و دندان
  10. وجود دندان هایی نامنظم و عدم تمیز کردن راحت آن ها
  11. مصرف برخی دارو ها که در خشکی دهان تاثیر می گذارد

چگونگی درمان پوسیدگی دندان در کرج

برای آن که بتوانید پوسیدگی دندان خود را درمان کنید ، باید به دکتر ستاره سهرابی ، متخصص ارتودنسی کرج مراجعه کنید ، تا با بررسی های دقیق یک پروسه درمانی مناسب را برای شما در نظر بگیرد.

فلوراید درمانی

در صورتی که به عارضه سطحی پوسیدگی دندان مبتلا شده باشید ، فلوراید درمانی یک روش فوق العاده برای شما خواهد بود. دکتر ارتودنسی کرج با بکارگیری از این پروسه درمانی ، از پوسیدگی بیش از حد پیشگیری کرده و سبب تقویت و باز سازی مینا در ابتدای پوسیدگی خواهد شد.

نکته: در برخی موارد استفاده از خمیر دندان و دهانشویه های حاوی فلوراید می تواند به منظور توقف روند پوسیدگی نیز تاثیرات موثر و خوش آیندی داشته باشد.

پر کردن دندان های خراب

پر کردن دندان و یا ترمیم دندان یکی از تکنیک های درمانی پوسیدگی دندان می باشد. پر کردن دندان ها یکی از مهم ترین روش های رفع خرابی بوده که دندانپزشک از ان استفاده خواهد کرد. در این پروسه ، پوسیدگی برداشته شده و در حفره های باقی مانده مواد پر کننده ای همانند آمالگام و کامپوزیت ، سرامیک و غیره قرار می گیرد.

روکش دندان

در مواقعی که وسعت پوسیدگی دندان ها بسیار زیاد باشد و با بکارگیری از روش های معمول بهبود نیابد ، دندانپزشک از تکنیک روکش استفاده خواهد کرد. در واقع زمانی که دندان شما بسیار پوسیده شده باشد ، به نحوی که با پر کردن قابل ترمیم نباشد. در ابتدا پوسیدگی از روی دندان برداشته شده سپس دور تا دور دندان تراشیده می شود و یک روکش اختصاصی که در لابراتوار برای شما ساخته شده است بر روی دندان قرار می گیرد.

نکته : بهتر است بدانید که روکش دندان از پوسیدگی های بعد نیز پیشگیری خواهد کرد.

عصب کشی دندان

در صورتی که پوسیدگی از مینای دندان و لایه زیرین گذشته باشد ، می تواند سبب عفونت پالپ دندان شود. پالپ یک بافت نرم در داخل دندان بوده و حاوی عروق و اعصاب می باشد. اگر این ناحیه از دندان عفونت کند باید اقدامات درمانی در پوسیدگی دندان با عصب کشی انجام شود. در غیر این صورت عفونت باعث آبسه و در نتیجه مشکلات لثه و حتی عفونت استخوان نگهدارنده خواهد شد.

کشیدن دندان

در نهایت و در صورتی که هیچ یک از اقدامات درمانی نتواند برای حفظ دندان موثر باشد کشیدن دندان توسط دندانپزشک گزینه آخر به شمار خواهد رفت. کشیدن دندان در این مواقع می تواند مانع از اسیب دیدگی های دندان های مجاور شود. البته بعد از حذف دندان جهت درمان پوسیدگی دندان ها می توان از دیگر پروسه های افزایش زیبایی لبخند همچون ایمپلنت دندان نیز استفاده کرد.

چگونه می توان از پوسیدگی دندان ها پیشگیری کرد ؟

شست و شوی دهان : توصیه می شود بعد از میل کردن هر ماده خوراکی و به خصوص قبل از خواب دهان خود را با آب نمک و دهانشویه های مخصوص به خوبی بشویید.

خمیر دندان حاوی فلوراید : لازم است روزانه و بعد از خوردن هر وعده غذایی ، به مدت 3 دقیقه دندان های تان را با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک کنید.

جرم گیری دندان : با مراجعه به دندانپزشک خوب در کرج دکتر سهرابی می توانید در مواقع نیاز دندان های تان را جرم گیری کنید. جرم ها در پشت دندان و لابلای ان می توانند در طولانی مدت سبب پوسیدگی دندان های تان شود.

نکته : توجه داشته باشید که از بین بردن جرم دندان می تواند مشکلات لثه را برطرف کند و یک پروسه جهت پیشگیری از خرابی دندان ها باشد.

مایعات کافی مصرف کنید : مصرف مقادیر کافی مایعات و هیدراته نگه داشتن بدن ، خشکی دهان را بر طرف خواهد کرد. اگر با خشکی دندان مواجه هستید به علت تجمع بیش از حد باکتری و کمک به فرایند پوسیده شدن دندان بهتر است از مقادیر کافی آب استفاده کنید. باکتری های موجود در دهان تاثیرات مستقیم و منفی بر تخریب و اسیب به مینای دندان را دارند که با نوشیدن آب می توان از آن پیشگیری کرد.

مواد غذایی سالم : از یک روتین غذایی سالم پیروی کنید ، از انواع ویتامین ها و مواد غذایی مفید استفاده کنید. از خوردن محصولات غذایی سفت و چسبنده بپرهیزید و انواع میوه و سبزیجات را جایگزین آن ها کنید.

این عارضه چگونه قابل تشخیص می باشد ؟

پوسیدگی دندان را که شما نمی توانید تشخیص دهید توسط دندانپزشک با بررسی و معاینه کلی دندان ها مشخص خواهند شد ، همچنین لازم است تا بیمار عکس رادیوگرافی از دندان خود تهیه کند که تمامی خرابی های موجود در ان قابل مشاهده خواهد بود ، حتی پوسیدگی های داخلی و غیر قابل مشاهده.

نظر دهید