فاصله بین دندانی + روش های درمان

فاصله بین دندانی + روش های درمان

یک عارضه شایع میان افراد و بخصوص کودکان فاصله بین دندانی می باشد ، ممکن است با گذر زمان فاصله های موجود نیز در کودکان بهبود یابد اما در برخی مواقع نیازمند تکنیک های درمانی دیگر مثل ارتودنسی در کرج بوده تا دندان ها با نظم و فاصله مناسبی در کنار یکدیگر قرار گیرند. دکتر ستاره سهرابی ، متخصص ارتودنسی خوب در کرج ، برای کسب اطلاعات بیشتر شما عزیزان مقاله زیر را تهیه نموده است ، که با مطالعه آن می توانید از پروسه درمانی این عارضه آگاه شوید.

فاصله بین دندانی - دکتر ستاره سهرابی

فاصله میان دندان ها

در واقع فاصله بین دندانی ( دیاستما ) شکاف یا فضا های آزاد میان دندان ها می باشد. این فاصله می تواند در هر قسمتی از دندان افراد ایجاد شود ، اما به طور معمول در میان دو دندان جلو فک بالایی بیشتر دیده میشود.

ممکن است این فاصله در برخی افراد بسیار کم و غیر قابل مشاهده باشد ، اما در برخی دیگر بسیار واضح و دارای فضای خالی میان دندان ها می باشد.

فاصله بین دندانی چه نشانه هایی دارد ؟

  1. خونریزی لثه
  2. عقب رفتگی لثه
  3. بوی بد دهان افراد
  4. لق شدن دندان ها
  5. افراد با لثه هایی قرمز و روشن
  6. لثه هایی متورم و بسیار حساس

چه عواملی در ایجاد فاصله میان دندان ها تاثیر می گذارد ؟

فشرده شدن دندان ها : گاهی اوقات و به هنگام رویش دندان های دائمی و یا شیری ممکن است دندان بزرگ تر از فضای کافی موجود در فک رشد کند ، که سبب فشردگی دندان ها ، بی نظمی و در نتیجه فاصله بین دندانی خواهد شد.

دندان نهفته : در برخی موارد ممکن است فضای کافی برای رشد دندان ها وجود داشته باشد ، اما با عدم رشد و غائب بودن دندان محل آن خالی می ماند ، که این عارضه می تواند وضعیت قرار گیری دندان ها را دچار پیچیدگی کند.

مکیدن انگشت : در واقع با مکیدن انگشت ، افراد دچار عارضه اپن بایت خواهند شد اما ممکن است با انجام این رفتار افراد دچار فاصله بین دندانی به همراه اپن بایت نیز شوند.

بزرگی فرنوم لب : در ابتدا بهتر است بدانید که فرنوم بافت میان لثه و لب می باشد ، که آن ها را به یکدیگر متصل می کند. اگر فرنوم افراد از ابتدای تولد بزرگ باشد سبب فاصله میان دندان ها خواهد شد.

پایین بود اتصال عضلانی : عضلاتی که لب بالا را به لثه ها متصل می کند و لب ها را در فضای مناسب خود نگه می دارد. در واقع اتصال این عضله در تمامی افراد اندکی متفاوت خواهد بود که خود سبب فاصله بین دندانی خواهد شد.

زبان زدن : فشار دادن دندان ها در فک بالا با زبان یکی از اصلی ترین عوامل بروز این عارضه می باشد.

حرکت و لق شدن دندان ها : حرکت کردن و یا لق شدن دندان ها سبب فاصله دار شدن آن ها خواهد شد و اگر این نوع عارضه درمان نشود دندان ها به مرور بیشتر لق شده و از بین می روند.

درمان فاصله بین دندان ها با دکتر ستاره سهرابی در کرج 

روش های درمانی دیاستما

ارتودنسی دندان

از جمله روش های موثر و کاربردی در بهبود فاصله بین دندانی ، بکار گیری از ارتودنسی دندان می باشد. در مواقعی که تنها مشکلات دهان فاصله میان آن ها باشد ، بهترین دندانپزشک کرج دکتر سهرابی ، برای بهبود آن از انواع ارتودنسی به خصوص ارتودنسی نامرئی استفاده خواهد کرد.

ونیر و پر کردن

در برخی موارد ممکن است فاصله بین دندانی به علت عدم رعایت درست بهداشت دهان و دندان باشد، که با بکارگیری از بریس ها قابل درمان نخواهد بود. ونیر و پر کردن دندان ها یک تکنیک کاربردی به خصوص در سنین بالا بوده که برای درمان این عارضه از آن استفاده خواهد شد.

روکش دندان

روکش یا بریج ها با قالب گیری دندان هاساخته شده و برای جایگزینی یک یا چند دندان بکار گرفته می شود. این روکش ها بر روی دندان های آسیب دیده قرار میگیرند و با پوشش دادن آن ها شکل ، استحکام و حالت دندان های طبیعی را باز می گردانند.

ایمپلنت دندان

کاشت یا ایمپلنت دندان در صورت عدم وجود دندان راه حلی فوق العاده در از بین بردن فاصله بین دندانی می باشد. ایمپلنت میله ای از جنس تیتانیوم بوده که در استخوان فک بیمار جای گذاری می شود و همانند ریشه طبیعی دندان عمل می کند. سپس یک روکش با ظاهر و عملکردی شبیه به دندان طبیعی بر روی ایمپلنت قرار داده می شود.

فرنوکتومی

همانطور که اشاره کردیم فرنوم لب ، بافتی عضلانی داخل لب بالا بوده که به مرکز لثه بین دو دندان پیشین در فک بالا متصل می شود. وجود فرنوم فاصله بسیاری را میان دو دندان قدامی بالا ایجاد می کند . در این مواقع متخصص ارتودنسی کرج توصیه می کند تا این دسته از افراد بیشتر صبر کنند ، زیرا این عارضه به مرور بهبود یافته و فاصله بین دندانی در آن ها از بین می رود اما در صورت عدم بهبود می توانند برای جراحی فرنوکتومی نیز مراجعه کنند.

چه گونه می توان از فاصله میان دندان ها پیشگیری کرد ؟

با رعایت برخی نکات و داشتن توجه کافی به بهداشت دهان و دندان می توان از ایجاد فاصله بین دندانی نیز پیشگیری کرد. از جمله اقدامات موثر می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد.

  • کشیدن نخ دندان به صورت روانه الزامی می باشد.
  • اصلاح رفلکس های بلع نامناسب در افراد سبب بهبود دیاستما نیز خواهد شد.
  • بهتر است افراد روزانه دو مرتبه بعد از مصرف هر وعده غذایی دندان های خود را به خوبی مسواک بزنند.
  • بهتر است هر چند وقت یک بار به منظور بررسی موقعیت دندان ها و معاینات لازم به پزشک مراجعه شود.
  • اجتناب از مکیدن انگشت شست و کمک به کودکان جهت ترک این عادت در بهبود این عارضه به افراد کمک خواهد کرد.

بهتر است چه زمانی برای بهبود دیاستما به دندانپزشک مراجعه شود ؟

اگر شما و یا فرزندتان دچار عارضه فاصله میان دندانی شده اید و نگران ان هستید یا حتی می خواهید آن را درمان کنید باید فورا به ارتودنتیست خوب و با تجربه در کرج دکتر سهرابی مراجعه کنید.

به طور کلی از جانب پزشکان توصیه می شود تمامی کودکان جهت پیش گیری از این عارضه و بهبود نظم دندان ها در سنین 7 الی 8 سالگی توسط دندانپزشک با تجربه و خوب در کرج دندان های شان مرتبا مورد بررسی قرار گیرد.

هزینه درمان فاصله بین دندان ها چقدر خواهد بود ؟

با توجه به وجود انواع تکنیک های درمانی هزینه مورد نیاز جهت از بین برد فاصله بین دندانی متفاوت خواهد بود. بنابراین با مراجعه به دندانپزشک با تجربه و پس از بررسی موقعیت دندان ها و بر گزیدن یک پروسه درمانی فوق العاده برای شما بیماران عزیز هزینه نهایی و پروسه درمانی اطلاع داده خواهد شد.

ارتودنسی دندان های فاصله دار با دکتر ستاره سهرابی

 

آیا تمامی افراد نیاز به رفع فاصله میان دندان ها خود را دارند ؟

دیده شدن فاصله بین دندانی به خصوص در دندان های جلویی برای برخی از افراد خوش آیند نبوده زیرا در زیبایی ظاهری نیز بسیار تاثیر می گذارد . بنابراین لازم است جهت اصلاح طرح لبخند و افزایش زیبایی ظاهر افراد اقدامات درمانی آغاز شود.

آیا فاصله میان دندان ها برای سلامت دندان ها مشکلاتی را ایجاد می کند ؟

بله ، با وجود دیاستما ، امکان قرار گرفتن تکه های غذا افزایش یافته و سبب ایجاد پوسیدگی و از بین رفتن سریع تر دندان ها خواهد شد.

پاسخ به سوالات متداول در مورد فاصله بین دندانی

وجود فاصله بین دندان های آسیاب طبیعی است ؟

دندان های آسیاب نسبت به دندان های طبیعی سایز بزرگتری دارند ؛ به همین دلیل در موارد کمی مشاهده می شود که بین این دندان ها فاصله وجود داشته باشد. با این حال اگر فاصله بین دندانی در دندان های آسیاب مشاهده شود یا سایز فک از حالت طبیعی بزرگتر می باشد یا سایز دندان ها کوچکتر از حالت نرمال است که در چنین شرایطی برای رفع این عارضه لازم است به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید.

بهترین سن برای بستن فاصله بین دندانی چه زمانی است ؟

لازم است تا زمان رشد و در آمدن تمام دندان های دائمی صبر نموده تا دندان ها در موقعیت ثابتی قرار بگیرند. در صورتی که به دلیل زائده فرنوم این فاصله رخ داده باشد در همان سنین پایین می توان با جراحی و سپس ارتودنسی درمان را انجام داد.

بهترین روش برای بستن فاصله بین دندان ها چیست ؟

ارتودنسی با روش های مختلف بهترین و قطعی ترین روش برای بستن فاصله بین دندانی است.

اگر بین دندان ها فاصله زیادی وجود داشته باشد با ارتودنسی قابل درمان است ؟

اگر می خواهید دیاستما به صورت اصولی درمان شده و بسته شود بهترین راه ارتودنسی است اما اگر تنها به دلیل مشکلات ظاهری تصمیم به بستن این فاصله دارید ، می توانید از ونیر کامپوزیت ، لمینت دندان یا باندینگ دندان کمک بگیرید.

آیا با روش های خانگی می توان فاصله بین دندانی را پر کرد ؟

خیر روش های خانگی نمی تواند برای درمان این عارضه موثر باشد. برای رفع دیاستما لازم است از درمان های پزشکی و جدی کمک بگیرید.

درمان نکردن فاصله بین دندان ها چه عوارضی دارد ؟

علاوه بر مشکلات ظاهری ، به دلیل گیر کردن غذا در بین فاصله بین دندان ها احتمال پوسیدگی افزایش پیدا می کند. همچنین این فاصله موجب می شود تا فک بزرگتر نمایان شده و لب ها نیز جلوه زیبایی نداشته باشند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *