بد بویی دهان و راه های درمان آن

بد بویی دهان و راه های درمان آن

حتما با وجود بوی بد دهانتان از صحبت کردن و بر قراری ارتباط حضوری با افراد خودداری می کنید و سعی دارید بیشتر سکوت کنید یا پیش آمده است که به هنگام گفت و گو با برخی افراد متوجه بوی نامطبوع دهان آن ها شوید و دوست دارید فورا صحبت های او به پایان برسد! بله این عارضه بسیار ناخوشایندی بوده و سبب احساس ناراحتی در فرد مقابل و در برخی مواقع خود افراد می شود. بنابراین برای دانستن عوامل موثر در بد بویی دهان ما به شما توصیه می کنیم مقاله تهیه شده توسط دکتر ستاره سهرابی را مطالعه کنید ، تا علاوه بر عوامل آن از تکنیک های درمانی این اختلال مطلع شوید.

بد بویی دهان - دکتر ستاره سهرابی

 بوی بد دهان یک عارضه غیر قابل تحمل

عارضه بوی بد دهان در بسیاری از افراد یک اختلال غیر قابل تحمل بوده که سبب کاهش اعتماد بنفس و آزردگی بسیار زیاد اطرافیان می شود. این موضوع تا زمانی که خود شخص از بد بویی دهان خود اطلاع نداشته باشد برای دیگران بسیار آزار دهنده خواهد بود. به همین منظور بهتر است نسبت به این موضوع آگاهی کاملی را داشته باشید و برای درمان آن به متخصص ارتودنسی کرج مراجعه کنید.

علت بروز هالیتوزیس چیست ؟

بهتر است بدانید که موارد بسیاری در افراد سبب بروز بوی بد دهان خواهد شد ، که شایع ترین آن ها عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و یا رعایت ضعیف این تکنیک بهداشتی می باشد. تجزیه شدن برخی ذرات غذا توسط باکتری های موجود در دهان ، که در میان دندان ها باقی مانده است سبب تولید ترکیبات گوگرد در دهان می شود. افراد می توانند با نوشیدن مکرر آب و مسواک زدن از میزان گوگرد تولید شده بکاهند ، خیس نگه داشتن دهان با نوشیدن آب به افراد کمک می کند تا کمتر دچار بد بویی دهان شوند.

دلایل موثر در ایجاد بوی بد دهان

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید علت های بروز هالیتوزیس در دهان شما چیست؟ در دهان همه ما صد ها باکتری زندگی می کند ، این باکتری ها در لثه و دندان ها ، حفره های میان دندانی و مسیر لوله گوارش قرار دارند. حال باید بدانید که نوع بد بویی دهان با توجه به باکتری ها و علت اصلی آن متفاوت بوده و شما باید از آن مطلع شوید تا بتوانید درمان را آغاز کنید.

دخانیات

به طور کلی هر گونه دخانیات و محصولات توتون و تنباکو سبب بد بویی دهان افراد می شود. در پی این عارضه با استعمال دخانیات بیماری های لثه نیز افزایش خواهد یافت. در این مواقع و با مصرف سیگار و غیره بزاق در دهان افراد خشک شده و درجه حرارت در دهان بالا می رود که طی آن بوی بد دهان ایجاد می شود.

نکته : سیگار و دخانیات دیگر می تواند سبب بروز سرطان دهان ، گلو و مری و مشکلات متعدد دیگری شود ، این موضوع از جانب پزشک بسیار توصیه می شود تا افراد از مصرف سیگار و دخانیات خودداری کنند.

مواد غذایی

تجزیه شدن ذرات غذا در میان دندان ها خود عاملی برای بروز بوی بد دهان است. البته برخی محصولات غذایی همانند سیر و پیاز که حاوی روغنی تیز و تند است در هر بار خارج شدن تنفس یا بازدم از دهان خارج می شود. در برخی مواقع ممکن است قهوه و نوشیدنی های حاوی الکل به صورت موقتی در بد بویی دهان تاثیر بگذارد.

نکته: مواد غذایی حاصل از هضم غذا از طریق خون به ریه ها وارد می شوند ، که می توانند بر بوی دهان تحت تاثیر بگذارند.

خشک شدن دهان

کارکرد اصلی بزاق ، پاکسازی دهان و جلوگیری از خشک شدن مکرر دهان افراد می باشد. اگر به هر دلیلی و یا به طور طبیعی دهان خشک شود ، می تواند در بروز بد بویی دهان موثر باشد. فاکتور های متعددی در خشک شدن دهان موثر می باشند که می توان به مصرف برخی دارو های خاص ، دیابت و اضطراب ، کم آبی و افزایش سن و غیره نیز اشاره کرد.

بهداشت دهان و دندان

شاید بتوان گفت از مهم ترین علت های بروز هالیتوزیس عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. مسواک زدن به درستی و بعد از هر وعده غذایی و استفاده از نخ دندان می تواند ذرات کوچک میان دندان را به خوبی تمیز کند و از بروز بوی بد دهان جلوگیری کند. اگر افراد به طور مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده نکنند ، پلاک بر روی دندان ها ایجاد خواهد شد. این پلاک سبب تحریک لثه و التهاب میان دندان ها شده که سبب بد بویی دهان خواهد شد.

رژیم های غذایی

داشتن یک روتین غذایی نا مناسب با وجود برخی محصولات غذایی و روزه داری می تواند در بوی بد دهان تاثیر بگذارد. برای مثال مصرف بسیار زیاد کربوهیدرات به علت تجزیه چربی ها و تولید موادی به نام کتون که بوی بسیار تندی دارد می تواند در بروز هالیتوزیس نقش داشته باشد.

مشکلات دهان ، بینی و گلو

برخی از افراد دچار سنگ لوزه خواهند شد که این سنگ ها از تجمع باکتری به وجود می آید ، که خود عاملی در ایجاد بد بویی دهان می باشد.  در صورت وجود عفونت و التهاب در بینی ، گلو و یا حتی در سینوس ها موجب بد بویی می شود.

اجسام خارجی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که کودکتان جسمی خارجی را در حفره بینی خود قرار داده باشد ، بهتر است بدانید که در برخی مواقع این اختلال موجب بد بو شدن دهان به خصوص در کودکان خواهد شد.

بد بویی دهان - دکتر ستاره سهرابی

 بیماری ها

ممکن است به علت ابتلا به برخی بیمار ها همچون دیابت های کنترل نشده ، خشکی دهان و عفونت گلو ، اختلالات دستگاه گوارش و زخم معده ، نارسایی کبد و غیره و حتی ابتلا به سرطان ها دچار بد بویی دهان شوید که با مراجعه به بهترین پزشک در کرج ، می توانید با کنترل آن ها این عارضه را نیز درمان کنید.

کتو اسیدوریس

در مواقعی که سطح انسولین در افراد دیابتی کاهش می یابد ، بدن آن ها قادر به استفاده از شکر نمی باشد و جای آن از چربی ها بکار می گیرد. هنگامی که این چربی ها شکسته می شوند کتون تولید و ساخته خواهد شد. کتون ها در صورت افزایش سمی شده و برای بدن مضر می باشند همچنین سبب بروز بوی نامطبوع در دهان افراد می شود.

میکروب های معده

توجه داشته باشید که هر گونه میکروب معده می تواند در بد بویی دهان تاثیر گذار باشد. عده بسیاری از افرادی که میکروب در معده آن ها وجود داشته است ، اغلب دچار بوی بد در دهان شده اند.

آلرژی

در برخی مواقع مخاط در پشت حلق افراد جمع می شود ، که منبع تغذیه باکتری ها است. این مشکل در افراد مبتلا به آلرژی و عفونت سینوس بسیار دیده شده که با بوی بد دهان همراه است.

خوابیدن

به هنگام خواب دهان فرد دچار خشکی می شود ، به همین منظور باکتری های موثر در بد بویی دهان افزایش می یابد که پس از بیدار شدن فرد بوی بد دهان خود را احساس می کند.

نکته: یکی  دیگر از عوامل بوی بد دهان می تواند بروز آپنه باشد.

سردی معده

گاهی اوقات ممکن است این عارضه به علت وجود مشکلات در معده افراد نیز ایجاد شود. اگر به برخی محصولات غذایی حساسیت داشته باشید می تواند مربوط به اسید معده شما باشد. در واقع زمانی که به دلیل مشکلات موجود در معده اسید بیشتری تولید می شود ، این اسید بوی نا خوشایند ترشی را ایجاد خواهد کرد.

پنومونی آسپیراسیون

بروز تورم و یا عفونت در ریه های افراد و راه های هوایی به علت استنشاق استفراغ ، بزاق و یا غذا سبب بروز بیماری پنومونی آسپیراسیون می شود که یکی از عوامل بد بویی دهان می باشد.

 

جلوگیری از بوی بد دهان - دکتر سهرابی

 

چگونه از بوی بد هان خود پیشگیری کنیم ؟

  1. مسواک خود را هر یک الی دو ماه تعویض کنید.
  2. بعد از خورد محصولات شیرینی فورا مسواک بزنید.
  3. به مقدار کافی آب بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید.
  4. دندانپزشک خوب در کرج ، توصیه می کند تا افراد بعد از هر وعده غذایی به خوبی مسواک بزنند.
  5. استفاده از نخ دندان در پاکسازی پلاک های ایجاد شده تاثیر داشته که از بد بویی دهان می کاهد.
  6. از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید و از مصرف برخی مواد غذایی همانند سیر و پیاز خودداری کنید.
  7. با استفاده از مسواک های مخصوص زبان خود را تمیز کنید زیرا باکتری های مرده بر روی زبان جمع می شوند.
  8. اگر از پروتز و دندان های مصنوعی استفاده می کنید ، شب ها آن را از دهان خارج کنید و مرتبا آن ها را بشویید.
  9. از آدامس و آبنبات های بدون قند استفاده کنید تا مرتبا بزاق دهانتان تولید شود و از خشکی دهان جلوگیری شود.

آیا برای درمان بوی بد دهان باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

بله ، دندانپزشک تشخیص دهنده اصلی علت بد بویی دهان در افراد می باشد. پزشک با بررسی سوابق خانوادگی ، مصرف برخی دارو ها و موارد دیگر قادر به اصلاح بوی بد دهان با توجه به مشکلات موجود می باشد. همچنین توصیه می شود که همه افراد و در هر سنی به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند تا از بروز بوی بد دهان پیشگیری شود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *